به وب سایت محمدهادی ابوالقاسمی خوش آمدید! ما همیشه آماده پیشنهادات بازدیدکنندگان هستیم. شما می توانید در هر زمان به ما مراجعه کنید یا به سادگی یک ایمیل برای ما ارسال کنید.
به وب سایت محمدهادی ابوالقاسمی خوش آمدید! ما همیشه آماده پیشنهادات بازدیدکنندگان هستیم. شما می توانید در هر زمان به ما مراجعه کنید یا به سادگی یک ایمیل برای ما ارسال کنید.
مینیاتور “شیخ عطار نیشابوری” که توسط استاد سید محمد هادی ابوالقاسمی خلق شده، با جزئیات دقیق و عناصر عرفانی، به بازنمایی شخصیت و آثار عطار پرداخته است. چهره نورانی و عارفانه عطار در مرکز تابلو، نمادی از معنویت و روشنبینی او است. کتاب شعری که در مقابل او قرار دارد و اشعاری که به سوی آسمان میروند، به تأثیر فراگیر و جاودان آثار او در پیوند میان جهان زمینی و روحانی اشاره دارند. صخرهها و درختان در تابلو نماد استقامت و رشد معنویاند و آرامگاه فیروزهای عطار با خورشید تابان نشاندهنده جایگاه ابدی و روحانی او است. سیمرغهای طلایی و سفید در حاشیه تابلو به داستان “منطقالطیر” عطار اشاره دارند که نماد جستجوی حقیقت الهی و سفر روحانی عطار به سوی کمال است. رنگهای گرم و ملیح تابلو، حس آرامش و عشق درونی عطار را به بیننده منتقل میکنند و فضای معنوی اثر را تقویت میکنند. در نهایت، این تابلو بهصورت هنری، ارتباط عطار با حقیقت مطلق را از طریق شعر و داستان سیمرغ به تصویر میکشد.
سواد برتر در مینیاتور شیخ عطار نیشابوری
تفسیر عناصر تابلو
تابلو مینیاتور “شیخ عطار نیشابوری” اثر استاد سید محمد هادی ابوالقاسمی با توجه به جزئیات دقیق و ترکیب زیبا از عناصر عرفانی و ادبیات، به بازنمایی شخصیت و آثار عطار نیشابوری پرداخته است.
**تفسیر تابلو
**چهره نورانی و عارفانه عطار:** در مرکز تابلو، چهرهای نورانی از عطار به تصویر کشیده شده که حالت عارفانه او را به خوبی نمایش میدهد. این چهره نمادی از روشنبینی، معنویت، و جایگاه والای عطار در عرفان است. از نظر بصری چهره شیخ عطار به گونه ای به تصویر کشیده شده است که دیدگاه چهره بسیار جوان بوده در حالیکه محاسن او سفید است و این بیان تصویری نشان دهنده نوعی الوهیت در شاهکار خلقت خداوند است
**کتاب باز مقابل عطار:**
کتاب بزرگ در برابر او که به نظر میرسد دیوان شعر عطار باشد، نمادی از تأثیر و ماندگاری آثار او است. اشعاری که از کتاب به سمت آسمان امتداد یافتهاند، نمادی از تأثیر فراگیر شعر عطار در عوالم روحانی و بیانگر ارتباط میان عالم زمینی و معنوی است.
**درختان و صخرهها:**
در گوشهای از تابلو، درختان بر روی صخرهها دیده میشوند که نشان از ثبات و استقامت راه عرفان دارد. این درختان به عنوان نماد رشد معنوی و پیوند انسان با طبیعت در راه جستجوی حقیقت، در هماهنگی با جهان اطراف خود قرار دارند.
**آرامگاه عطار نیشابوری و خورشید:**
آرامگاه عطار با گنبد فیروزهای، نماد جایگاه ابدی و روحانی او است. خورشیدی که از پشت آرامگاه میتابد، نشان از روشنی و جاودانگی روحانی عطار دارد و اشارهای به اثر و حکمت او که همچنان پس از مرگ او نورانی است.
آرامگاه کمال الملک در کنار آرامگاه شیخ عطار نیشابوری به شکل هنرمندانه ای جا نمایی شده که از نظر معماری با کاشی کاری های هنرمندانه ای از هنرهای سنتی ایران ساخته شده است که جایگاه ویژه ای در هنر معماری اسلامی دارد.
**سیمرغهای طلایی و سفید در حاشیه تشعیر:**
تشعیر حاشیه تابلو با سیمرغهایی به رنگهای طلایی و سفید مزین شده است که به داستان “منطقالطیر” عطار و سیمرغ اشاره دارد. سیمرغ، نمادی عرفانی و نمایانگر حقیقت مطلق و جستجوی روح برای رسیدن به ذات الهی است. در این تابلو، سیمرغها نماد سفر روحانی عطار و رسیدن او به کمال و حقیقت هستند
**رنگبندی گرم و ملیح:** رنگهای گرم و ملیح تابلو، بیانگر حس آرامش، معنویت و عشق درونی عطار است. این رنگها حالتی از زندگی و انرژی را به تابلو بخشیده و جلوهای از معنویت عرفانی را به چشم بیننده منتقل میکنند.
مختصری از عطار نیشابوری و سیمرغ:** عطار نیشابوری، شاعر و عارف ایرانی قرن ششم و هفتم هجری، با آثاری چون “منطقالطیر” به یکی از بزرگترین نمایندگان عرفان اسلامی تبدیل شده است. در “منطقالطیر”، پرندگان به رهبری هدهد به دنبال سیمرغ، که نمادی از حقیقت الهی است، سفری عرفانی را آغاز میکنند. در نهایت، پس از عبور از هفت وادی عشق، پرندگان درمییابند که سیمرغ همان حقیقت درونی آنها است و رسیدن به او به معنای رسیدن به شناخت خود است. این تابلو به شکلی عمیق و هنری، عطار را در مرکز دنیای عرفانی خود نشان میدهد و ارتباط او با حقیقت مطلق از طریق شعر و سیمرغ را به نمایش میگذارد
مینیاتوریست با انگیزه و با تجربه با بیش از 50 سال سابقه در عرصه هنر و فرهنگ. صاحب سبک در مینیاتور و ایجاد کوچکترین پانل جواهر مینیاتوری جهان. تجربه تدریس در دانشگاه های معتبر ایران و خلق هزاران اثر هنری در زمینه های مختلف مدرن و سنتی که برخی از آنها نقاشی های نفیس مینیاتوری در موزه های خارجی و داخلی هستند. حضور در بیش از 20 نمایشگاه فرهنگی و هنری در کشورهای مختلف جهان و برپایی چندین نمایشگاه داخلی.
مینیاتوریست با انگیزه و با تجربه با بیش از 50 سال سابقه در عرصه هنر و فرهنگ. صاحب سبک در مینیاتور و ایجاد کوچکترین پانل جواهر مینیاتوری جهان.
کلیه تصاویر و اطلاعات مندرج در این وب سایت بدون اطلاع از صاحب اثر جرم بوده و پیگرد قانونی دارد
طراحی شده توسط استودیو ناین
ایده، طراحی گرافیک و اجرا: امین ابوالقاسمی
کلیه تصاویر و اطلاعات مندرج در این وب سایت بدون اطلاع از صاحب اثر جرم بوده و پیگرد قانونی دارد
طراحی شده توسط استودیو ناین
ایده، طراحی گرافیک و اجرا: امین ابوالقاسمی